JAYCE SALLOUM

Comment aborder la question du territoire sans parler des territoires indigènes, des histoires coloniales et de l’histoire actuelle qui nousest imposée et nous opprime.  La présence coloniale pénètre partout.  Sujet nébuleux et concret.  territoire- les stries et les strates se révèlent dans le banal et le quotidien, à travers la lutte et le conflit, la crise et la contestation, la contiguïté et l’acquiescement et par la conciliationet la mise en commun.  Une entrée dans des eaux inconnues et des terres qui ne sont pas nôtres.

La notion de territoire ne saurait être plus pertinente, plus actuelle et intemporelle – quoi de plus fondamental pour notre existence. inoffensif pour certains, pour d’autres accueillant, désirable, énigmatique, traumatisant, exclusionniste et tragique –pour celui qui possède le territoire et y a accès – pionnier, immigrant, réfugié, indigène.  Quel est l’ordre des choses, de l’appartenance à ces illusions dans lesquelles nous vivons.

L’appropriation – une fixation dans nos esprits, une impasse coloniale, une fiction réelle, non plus des intendants mais d’infiltrations financières délibérées de territoires à consommer – pour en disposer, le prix à payer est infini.  Le bien commun appelle dans le lointain, une voix exigeante. Nous sommes une extension du territoire, des terresqui s’infiltrent en nous,   et nous, en elles. 

Il y a un résidu capital dans ces signifiants - des photographies qui voudraient être plus qu’elles ne sont, un sens subtil pour un début, tableau(x) vivant(s), nature effondrée, histoires en collision – équivalents, preuves de nous – le danger des humains.  lieux de rassemblement de l’immatériel et du tangible – trouver l’intimité dans l’entre-deux et pas à sa place, reconnaître une relation dialectique avec les photographies, ancrer le sens de la scène, la présence d’une plus grande géologie ou d’une rencontre disparate, des paradigmes palpables, où l’intangible pèse autant que tout sens de stase, et qu'un sens de l’étrangeté normative l’emporte sur tout. notre nature/celle qui est en nous et son dés/astre. 

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How can we talk about this without thinking and or speaking  about indigenous territories  and  the colonial histories  and  present  that is emplaced  imposed and oppressed  upon us.   The colonial presence permeates all.  What can simultaneously be so nebulous yet so concrete.  territory- the striations and stratums reveal themselves in the banal and the quotidian,   through struggle and strife, crisis and contestation, contiguity and acquiescence, and possibly, through concilliationand communality.   We wade into unfamiliar waters and onto lands that are not ours.

 

The notion of territorycould not be more pertinent, no more timely and timeless  – what else is more foundational to our existence.  to some benign,  to others, welcoming, desirable,  blissful, enigmatic, traumatic, exclusionary and catastrophic   –  for who hasthe territory  and who has access – settler, immigrant,  refugee,  indigene.  What is the order of things,   of belonging in these practical illusions we live in.

 

The practice of ownership  –  a fixation in our minds , a colonial impasse,  a realfiction, no longer stewards  but willful filters and financiers,  consuming territory – disposing of it, the price we pay is endless.  The commonscalls out into the expanse, an exigent voice. We are an extension of territory, landsthat seeps into us,  and us into them. 

 

There is a capital residue in these signifiers – these photographs that would like to be more than they are,  subtle means to a beginning,  tableau vivant(s),  collapsing nature,   colliding histories   –  equivalents,   evidence of us  – the danger of humans.  detritus rises and floats upon our entrails  end-tales. I am gathering sitesof the intangible and tangible – finding an intimacy in-between and out of place, to acknowledge a dialectical relationship with the photographs themselves, anchored   intending for you to sense a/the scene, the presence of a greater geology or specific/disparate encounter,   palpable paradigms,  whereas the intangible weighs equally to any sense of stasis, and a sense of a normative uncanny outweighs all.    the nature of/in us  or the wasting of the stars. 

Biography

Salloum has exhibited pervasively at the widest range of local and international venues possible, from the smallest unnamed storefronts & community centres in his downtown eastside Vancouver neighbourhood to institutions such as the Musée du Louvre, Paris; The Museum of Modern Art, New York; National Gallery of Canada; Kunstlerhaus Bethanien, Berlin; Centre Pompidou, Paris; CaixaForum, Barcelona; 8th Havana Biennial; 7th Sharjah Biennial; 15th Biennale Of Sydney; Museum Villa Stuck, Munich; Robert Flaherty Film Seminars; European Media Art Festival; Biennial of Moving Images, Geneva and the Rotterdam International Film Festival. His texts/work has been featured in many publications such as, Third Text, Documents, Framework, Fuse, Felix, Mix, Public, Pubic Culture, Semiotext(e), The Archive (Whitechapel, London/The MIT Press, 2006), Projecting Migration: Transcultural Documentary Practice (Wallflower Press, London, 2007), and Practical Dreamers: Conversations with Movie Artists, (Coach House Press, Toronto, 2008). Jayce Salloum: history of the present, a survey exhibition of 25 years of Salloum’s practice is touring Canada until 2012, and the accompanying monograph was published last fall. Most recently his collaborative project on Afghanistan, the heart that has no love/pain/generosity is not a heart opened at the Royal Ontario Museum in spring 2010 and will travel internationally.

 

Territoires II - territories in location/dis-location(s)