Donigan Cumming

1947 - Né à Danville, Virginie, États-Unis. Depuis 1970, il vit et travaille à Montréal. / Born in Danville, Virginia, USA. Since 1970, he has lived and worked in Montreal.

(English follows)

Le travail de Donigan Cumming aborde les notions du corps, de la réalité et de la fiction, des tabous de la représentation et de l’engagement social. Dans sa pratique, Cumming utilise la photographie, la vidéo, la peinture, le dessin, le son et le texte dans des œuvres et installations multimédias. Son travail est reconnu internationalement pour ses représentations franches et compatis-santes de l’humanité et de ses membres oubliés. 

Donigan Cumming est titulaire d’une maîtrise en beaux-arts de l’Université Concordia. Ses oeu-vres furent largement exposées en Europe, en Asie et en Amérique du Nord. Parmi ses expositions individuelles mentionnons Reality and Motive in Documentary Photography (OK Harris et 49th Parallel, New York et Centre national de la Photographie, Paris, 1986), The Mirror, the Hammer and the Stage (The Museum of Contemporary Photography, Chicago, 1990), Diverting the Image (Art Gallery of Windsor et CIAC, 1993), Pretty Ribbons (Les Rencontres internatio-nales de la photographie d’Arles, 1994), Moving Stills (Mois de la Photo à Montréal, 1999 et Interna-tional Film Festival Rotterdam, 2000) et Donigan Cumming: preuves nouvelles et choses trou-vées et Kincora 2010 (Cinémathèque québécoise, Montréal, 2010) et en 2011, Coming Through the Fog: Les rencontres de Donigan Cumming et Matthieu Brouillard (exposition en tournée et livre d’artiste).

Cumming a publié plusieurs livres d’artiste dont The Stage (Maquam Press, 1991), Lying Quiet (Musée d’art contemporain canadien,2004), Kincora (Maquam Press, 2008), et Crayons, cendres, allumettes et poussières (J’ai VU, 2009). Son travail a fait l’objet de plusieurs rétrospectives et de réflexions critiques. Il est récipiendaire de plusieurs prix et bourses, dont plus récemment le prestigieux prix Scotiabank Photography Award Finialist, en 2017 et Aima/AGA Photographiy Prize Long List, 2017. 

Ses œuvres font partie des collections d’institutions majeures au Québec, au Canada et à l’étranger, dont la Bibliothèque Nationale, Paris, France, le Musée canadien de la photographie contemporaine, Ottawa, Fonds national d’art contemporain (FNAC), Paris, France, Maison Européenne de la photographie, Paris, France, Musée d’art contemporain, Montréal,  Musée des beaux-arts de Montréal, Musée national des beaux-arts du Québec et le Musée des beaux-arts du Canada.

***

The work of Donigan Cumming deals with themes of the body, truth and fiction, taboos of representation, and social engagement. In his practice, Cumming uses photography, video, painting, drawing and other media. His work is internationally recognized for its forthright and compassionate representation of humanity and its forgotten members. 

Donigan Cumming holds an MFA in Photography from Concordia University. His work has been widely exhibited in Europe, Asia, and North America. Among his solo exhibitions are Reality and Motive in Documentary Photography (OK Harris and 49th Parallel, New York and Centre national de la Photographie, Paris, 1986), The Mirror, the Hammer and the Stage (The Museum of Contemporary Photography, Chicago, 1990), Diverting the Image (Art Gallery of Windsor and CIAC, 1993), Pretty Ribbons (Les Rencontres internationales de la photographie d’Arles, 1994), Moving Stills (Mois de la Photo à Montréal, 1999 and International Film Festival Rotterdam, 2000) and Donigan Cumming : preuves nouvelles et choses trouvées and Kincora 2010 (Cinémathèque québécoise, Montreal, 2010) and in 2011, Coming Through the Fog: Les rencontres de Donigan Cumming et Matthieu Brouillard (Touring show and artists’ book).

Cumming has published several artist’s books, including The Stage (Maquam Press, 1991), Lying Quiet (The Museum of Contemporary Canadian Art, 2004), Kincora (Maquam Press, 2008), Pencils, Ashes, Matches & Dust (J’ai VU, 2009), and Kerr's Suitcase (Maquam Press, 2015). Cumming’s work has been the subject of many critical examinations and retrospectives.

 

His work can be found in the collections of major institutions in Quebec, Canada, and abroad. 

Reality and Motive in Documentary Photography Part 1

Reality and Motive in Documentary Photography Part 3

Pre-selection Reality and Motive in Documentary Photography Part 1

Les Pleureurs

Series of drawings of Albert, Geoff and Gerry

Detail from Harry's Diary, an extract from Pretty Ribbons